Linjer som känns - att teckna med alla sinnen

OBS! Nytt för i år är att detta arrangemang bokas här. Missa inte det!


Under ledning av konstnären Pernilla Persson Jahangiri får eleverna utforska och utveckla sin tecknarförmåga genom att lära sig analysera och skissa människokroppen i rörelse. Hur kan man uttrycka sig med en penna utan att använda ord? Fokus ligger på att tecknandet är ett redskap för att kommunicera en idé, berätta en historia, förmedla en tanke eller känsla och att själva processen kring att teckna inte handlar om att ”rita fint” eller att bilden ska sparas och hängas på väggen. Alla som kan hålla i en penna kan lära sig att teckna.
Här sopar vi bort osäkerheten och rädslan att göra fel.

Workshopen varar i 2 timmar med paus i mitten. Den inleds med teori kring hur små barn tecknar ”fritt” för att senare börjar ”rita av” vilket många fastnar i långt upp i vuxen ålder. Eleverna får utforska olika sätt att förmedla en känsla med bara några linjer. Efter uppvärmningen får eleverna prova på att stå modell för varandra och lär sig hur man tecknar i 3D på ett enkelt sätt.  Snabba pass på 30 sek – 1 minut där eleverna skissar rörelsen med grova kritor eller kol. Det går åt mycket papper och inget behöver sparas. Här är det själva processen som räknas och eleverna slipper prestera.

Eleverna får gärna ha på sig något randigt under workshopen med Pernilla.


Viktig information inför bokning

Arrangemanget är 90 minuter långt och löper under hösten 2025. När du gör en bokning så skickas en bokningsförfrågan. Du kommer sedan att få en tid manuellt tilldelad och därefter skickas en bokningsbekräftelse till din mailadress. Detta kan ta lite tid, förvänta dig din bekräftelse först efter den 1 september. Missa inte att titta under rubriken Övrigt i Outlook. Din bekräftelse kommer att vara uppdaterad (ändrad) med datum och tid - läs den noga. Vid frågor - kontakta karin.haska@kristianstad.se


Viktig information inför arrangemanget 

  • Notera tid och plats för besöket.
  • Informera samtliga berörda kollegor om ert besök och säkerställ att även vikarier kan ta del av besöket om sådan är i tjänst. Informera rektor.  
  • Var noga med att någon möter upp och visar till rätta i god tid. Se till att någon lärare finns närvarande under hela passet och har huvudansvaret för eleverna. Detta är extra viktigt i händelse av ut- eller inrymning då Pernilla inte känner till era rutiner.
  • Förbered barnen genom att samtala om besöket. Fundera på hur ni kan förstärka elevernas upplevelse i er verksamhet utifrån era strategier för framgångsrik undervisning. Att delta i Kulturnyckelns arrangemang är en viktig del av skolans kompensatoriska uppdrag kring kultur.