Författarbesök med fokus på skrivande

  • Berättande
  • Litteratur


Alla klasser i åk 8 erbjuds ett författarbesök under läsåret 23/24. Två olika författare kommer att erbjudas, och ni som bokar kommer att få ange vilken författare som önskas i första hand. Önskemålen kommer att i möjligaste mån tillgodoses. Författaren kommer ut till skolan och träffar eleverna klassvis. Besöket har fokus på skrivande och författaren kommer på olika sätt stimulera elevernas egna skrivande. Syftet med författarbesöket är att inspirera till eget skapande, lyfta fram och levandegöra litteraturen i skolarbetet samt öka läslusten.


Under höstterminen 2023 kommer Pär Sahlin, som en uppföljning av programpunkten Författare på scen. Pär skriver lättlästa böcker för barn- och ungdomar. Han har bland annat skrivit tre böcker om den ensamkommande flyktingpojken Nadir, som går i en svensk högstadieskola. Innan kriget tränade Nadir simning i sitt hemland och i Sverige återupptar han simträningen och på så sätt får han nya vänner. Det är realistiska böcker som handlar om vänskap, idrott och kärlek. Böckerna finns även på arabiska. I den nya lättlästa serien om Sävaträsk lär vi känna Joar, som älskar sin epa-traktor och Minna. Första boken heter Ingen normal flyttar hit, och följs av fyra ytterligare delar. Pärs böcker finns inlästa på Inläsningstjänst.


Ytterligare en författare kommer att erbjudas under läsåret, mer information kommer.


Längd: 60 min/klass.

Information om bokning skickas till skolbibliotekarier/lärare i åk 8. Detta program går inte att boka här.

Vid anmälan ska läraren ange vilken författare som önskas till skolan. Vi försöker i möjligaste mån tillgodose dessa önskemål. Böcker av författarna kommer att finnas på skolbiblioteken. Information kommer även att finnas på Kulturnyckelns webbplats www.kristianstad.se/kulturnyckeln. Vid frågor kontakta SBC sbc@utb.kristianstad.se


Förberedelse inför besöket

Ett väl förberett författarbesök blir oftast bättre för eleverna och uppskattas av författaren. Eleverna kan förberedas inför besöket på olika sätt, t ex genom att

  • läraren läser högt ur någon av författarens böcker

  • skolbibliotekarien presenterar några av författarens böcker

  • eleverna läser någon av författarens böcker och har textsamtal

  • eleverna söker information om författaren