Reflex

  • Dans

Dansföreställningen Reflex blandar och twistar trafikens strikta regler med genvägar och absurda händelser, vilka leder till fantasifulla situationer, skratt, fart, faror och magi. Reflex handlar om att vara på väg någonstans men kanske inte alltid hamna där en förväntade sig. Genom en abstrakt och lekfull resa som väcker både tankar och fantasi får publiken upptäcka att de som går vilse hittar nya vägar och äventyr. 

Föreställningen Reflex ger eleverna möjlighet att uppleva kulturlivet genom professionell dans som kan bidra till att de får en ökad förståelse för konstformen dans. Föreställningen kan kopplas till centralt innehåll för Idrott och hälsa – Friluftsliv och utevistelse samt Hälsa och levnadsvanor. Det finns också möjlighet för dig som lärare att tillsammans med dina elever reflektera över olika yrken kopplad till föreställningen till exempel att man kan utbilda sig till dansare, koreograf, scenograf, kostymör eller ljud- eller ljusdesigner.

Danskompaniet JELNEK har sin bas i Stockholm och verkar över hela Sverige med att sprida dans genom föreställningar, projekt och workshops. Dansarna i kompaniet är alla utbildade vid kandidatprogrammet i danspedagogik på Dans och Cirkushögskolan. 

Tips: Under vecka 38 och 39 kan ni i åk 1 även boka eget skapande Jag kan dansa! som leds av danspedagog Jessica Ström. Bokas på bokningssidan via eget skapande för åk 1. Vid bokat danstillfälle i samband med föreställning ersätter det danstillfället i skolan. 


Tips på förberedelser

  • Boka buss i god tid. 
  • Ta del av våra tips som ligger här på arrangemangssidan. I detta fall finns en lärarhandledning, bilder och trailer. I Riksteaterns " Att öppna nya världar" finns tips och stöd för hur du kan samtala med eleverna om scenkonst.
  • Notera tid och plats för ert föreställningsbesök.
  • Informera samtliga berörda kollegor om ert besök och tipsa om att ta del av förberedelserna. 
  • Informera vårdnadshavarna om ert föreställningsbesök genom till exempel nyhetsbrev.
  • Förbered barnen utifrån tips som finns i lärarhandledningen. Se gärna trailern tillsammans, berätta om vad ni ska se för typ av föreställning (dans) och berätta om föreställningen. I detta fall är det dansare som dansar en föreställning. De kommer inte att prata under föreställningen utan använder sina kroppar för att utrycka olika saker. 
  • Fundera på hur ni kan förstärka elevernas upplevelse i er verksamhet utifrån era strategier för framgångsrik undervisning. Att delta i Kulturnyckelns arrangemang är en viktig del av skolans kompensatoriska uppdrag kring kultur.