Kråkan

  • Teater


Det är sommar och det surrar av humlor och bin. Det stora körsbärsträdet är fullt av mogna bär där det står på gårdsplanen mellan ladan, hönshuset och ladugården. Allt är vackert och härligt. En trygg värld för de bägge kusinerna, Cilla och Uffe. Det vill säga, det var det innan kråkan kom. Innan kråkan kom och åt av deras körsbär. Det var innan Cilla sa: ”Vi ska skrämma bort kråkan.” Det var innan Uffe sa: “Dumma Kråkan!” Det var innan allt spårade ur. Och innan allt nästan var för sent.

Masthuggsteatern har skapat en teaterföreställning baserad på Ulf Nilssons älskade bok Den Fräcka Kråkan. Kråkan är teaterlek med stora känslor i det lilla formatet. En föreställning om vänskap och förändring, om solmogna körsbär och om en flaxande, kraxande väldigt störiga kråka.

Föreställningen ger eleverna möjlighet att uppleva professionell teater som kan bidra till att de får en ökad förståelse för konstformen. Föreställningen kan kopplas till centralt innehåll för svenska och då särskilt möjligheten lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll. Det finns också möjlighet för dig som lärare att tillsammans med dina elever reflektera över olika yrken kopplad till föreställningen till exempel att man kan utbilda sig till skådespelare, regissör, dramatiker, scenograf, kostymör, maskör, ljud- eller ljusdesigner. 


Tips på förberedelser

  • Boka buss i god tid. 
  • Notera tid och plats för ert föreställningsbesök.
  • Ta del av våra tips som ligger på denna sidan. I detta fall finns en lärarhandledning, bilder och trailer redan nu. När det närmar sig kommer vi även att lägga upp en affisch här som ni kan skriva ut.
  • Eftersom föreställningen är en adaption på en bok (Den fräcka Kråkan av Ulf Nilsson med bilder av Eva Eriksson) vill vi tipsa om möjligheten att använda boken som ett sätt att förbereda eleverna inför besöket. Detta kan var särskilt bra för barn som har utmaningar med språket. Prata gärna med skolbibliotekarien på er skola.
  • Informera samtliga berörda kollegor om ert besök och tipsa om att ta del av förberedelserna. 
  • Informera vårdnadshavarna om ert föreställningsbesök genom till exempel nyhetsbrev.
  • Förbered barnen utifrån tips som finns i lärarhandledningen. Se gärna trailern tillsammans, berätta om vad ni ska se för typ av föreställning (teater) och berätta om föreställningen. 
  • Fundera på hur ni kan förstärka elevernas upplevelse i er verksamhet utifrån era strategier för framgångsrik undervisning. Att delta i Kulturnyckelns arrangemang är en viktig del av skolans kompensatoriska uppdrag kring kultur.