Detta arrangemang löper under vårterminen 2025. Vi önskar att ni gör er bokning under höstens bokningsintervall (30 maj-2 september) för att vi ska ha möjlighet att göra ett schema som fungerar för alla.
Här får eleverna en möjlighet att använda kroppen som uttrycksmedel och få kännedom om den konstnärliga dansen. Med olika dans- och improvisationsövningar utforskar eleverna sina egna rörelsekvaliteter och uttryck för att skapa egen dans individuellt eller i grupp.
Det utmanar fantasin, kroppen och stärker självkänslan samt samspelet med andra människor.
Lärarcitat:
”dans kan vara ett positivt, enkelt, spontant och roligt sätt att uttrycka och röra sig på. Du måste inte kunna en massa steg, vara vig eller rytmisk.”
Koppling till LGR22
Programmet kan kopplas till Lgr22 genom att en del av skolans uppdrag är att eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper samt pröva och utveckla uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig under sin skolgång (Lgr22 Skolans uppdrag). Genom detta program får eleverna möjlighet att utveckla sina förmågor i dans utifrån sin individuella förmåga.
Innehåll i programmet som eget skapande med koreografiska processer kan eleverna pröva olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser. Disposition med inledning, innehåll och avslutning och hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. (kursplan svenska, centralt innehåll åk 4-6).
I programmet utforskar eleverna sina egna rörelsekvaliteter och uttryck vilket kan kopplas till kursplan för idrott och hälsa- ämnets syfte - Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin fysiska förmåga. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan samt kunskaper om hur rörelse och rörelseaktiviteter förhåller sig till fysisk, psykisk och social hälsa.
Viktig information inför bokning
När du gör en bokning så skickas en bokningsförfrågan. Du kommer sedan att få en tid manuellt tilldelad och därefter skickas en bokningsbekräftelse till din mailadress. Detta kan ta lite tid eftersom vi inväntar höstterminernas scheman. Förvänta dig din bekräftelse under december/januari. Din bekräftelse kommer att vara uppdaterad (ändrad) med datum och tid - läs den noga. Plats är skolans idrottshall. Vid frågor om er lokal eller andra frågor gällande er tid maila danspedagog jessica.strom@kristianstad.se.
Viktig information inför arrangemanget
- Tid och dag kan justeras om tillgänglighet finns i schemat för hänsyn till rast, lunch, idrottslektion mm.
- Plats är skolans idrottshall. Vi frågor om er lokal eller andra frågor gällande er tid maila danspedagog jessica.strom@kristianstad.se
- Danspedagog Jessica kommer att ta kontakt inför sitt besök. Informera henne då om det finns något hon behöver känna till. Finns det någon elev som använder rullstol eller finns det andra behov som kan vara bra för Jessica att förbereda sig på.
- Ta del av våra tips som ligger på arrangemangssidan.
- Informera berörda kollegor och även gärna rektor om att ni får besök av Kulturnyckeln/danspedagog Jessica.
- Informera vårdnadshavarna genom till exempel nyhetsbrev.
- Fundera på hur ni kan förstärka elevernas upplevelse i er verksamhet utifrån er strategi för framgångsrik undervisning. Att delta i Kulturnyckelns arrangemang är en viktig del av skolans kompensatoriska uppdrag kring kultur.