Linjer som känns - att teckna med alla sinnen

Ni kommer att bli kontaktade för bokning av detta program.


Under ledning av konstnären Pernilla Persson Jahangiri får eleverna utforska och utveckla sin tecknarförmåga genom att lära sig analysera och skissa människokroppen i rörelse. Hur kan man uttrycka sig med en penna utan att använda ord? Fokus ligger på att tecknandet är ett redskap för att kommunicera en idé, berätta en historia, förmedla en tanke eller känsla och att själva processen kring att teckna inte handlar om att ”rita fint” eller att bilden ska sparas och hängas på väggen. Alla som kan hålla i en penna kan lära sig att teckna. Här sopar vi bort osäkerheten och rädslan att göra fel.

Workshopen varar i 1,5 timme med paus i mitten. Den inleds med teori kring hur små barn tecknar ”fritt” för att senare börjar ”rita av” vilket många fastnar i långt upp i vuxen ålder. Eleverna får utforska olika sätt att förmedla en känsla med bara några linjer. Efter uppvärmningen får eleverna prova på att stå modell för varandra och lär sig hur man tecknar i 3D på ett enkelt sätt.  Snabba pass på 30 sek – 1 minut där eleverna skissar rörelsen med grova kritor eller kol. Det går åt mycket papper och inget behöver sparas. Här är det själva processen som räknas och eleverna slipper prestera.


Eleverna får gärna ha på sig något randigt under workshopen med Pernilla.


Viktig information inför arrangemanget

  • Pernilla kommer att ta kontakt med varje klass inför sitt besök för att avtala datum, start- och sluttid samt om något behöver förberedas. Hon har fått mejladresser till alla mentorer och telefonnummer till skolan. Har ni frågor, kontakta Karin Haskå, Kulturnyckelns kultursamordnare, karin. haska@kristianstad.se, tel 0733-136476
  • Tänk på att Pernilla är en extern besökare som inte hittar på er skola eller känner era elever. Var noga med att någon möter upp och visar till rätta. Se till att någon lärare finns med i klassrummet hela passet. Det är ni som har huvudansvaret för eleverna. Detta är extra viktigt i händelse av ut- eller inrymning då Pernilla inte känner till era rutiner. 
  • Om Pernilla befinner sig på er skola hela dagen, bjud gärna på kaffe och informera om möjligheter att få eller köpa lunch.
  • Förbered eleverna på att de får besök av en konstnär.
  • Prata om besöket med eleverna och diskutera kring frågorna – får man rita utanför linjerna? Vad händer då?
  • Barnen får gärna fråga Pernilla om hur det är att arbeta som konstnär. Förbered ett par gemensamma frågor från klassen. 
  • Fundera på hur ni kan förstärka elevernas upplevelse i er verksamhet utifrån era strategier för framgångsrik undervisning. Att delta i Kulturnyckelns arrangemang är en viktig del av skolans kompensatoriska uppdrag kring kultur.      
  • Informera gärna vårdnadshavarna genom till exempel nyhetsbrev.