Kompetensutveckling - Dans och skola


Kompetensutvecklingen Dans och skola är framtagen att vara en del i en studiedag. Den bokas av (eller i samråd med) rektor och är för ett helt arbetslag/ämneslag/personalgrupp på skolan. Det är inte möjligt att boka denna kompetensutveckling för en enskild deltagare. Detta för att öka möjligheten till kollegialt lärande och spridning på skolan efter tillfället. Ni anger själva önskat datum och tid vid bokning och blir sedan kontaktade av arrangören. Ju längre framförhållning ni har desto större möjlighet har vi att tillgodose era önskemål.


Syftet är att ge lärare inspiration och verktyg att använda dans i sin undervisning i både praktiska och teoretiska ämnen. Som metod och ett alternativt inlärningssätt för elevens språkutveckling och förståelse för andra människor. Dans som ämne och egenvärde öppnar upp alla sinnen, rörelseglädje och kreativitet. Det bidrar till meningsfullhet och stärker elevens identitetsskapande.

Pedagog: Jessica Ström

Plats: På skolan eller på Kulturhuset Barbacka (i mån av plats)
Tid: ca 60 min (eller längre i samråd med rektor)
 

En god möjlighet att koppla denna kompetensutveckling till lgr 22 – skolans uppdrag
Skolan ska främja elevernas harmoniska utveckling. Detta ska åstadkommas genom en varierad och balanserad sammansättning av innehåll och arbetsformer.
Skolan ska stimulera varje elev att bilda sig och växa med sina uppgifter. I skolarbetet ska de
 intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärksammas.

Lgr 22 – 2.2 kunskaper – riktlinjer – läraren ska – stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan, ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel.

 

Lärarcitat från enkätsvar från läsåret 2023/2024:

” Kompetensutvecklingen gav ett brett användningsområde. Det är möjligt att väva in i övriga läroplansmål.”

”Alla får samma upplevelse/utbildning vilket gör det lättare att diskutera kring hur det kan användas i undervisningen.”

”Plockar in dans och rörelse i alla projekt som ett av barns hundra språk. Vi kan dansa känslor, drömmar, sagor, tavlor och statyer.”