Bullets


Abdi bor i ett eftersatt område, han har lätt för sig i skolan och uppmuntras av sin lärare Ali, som själv har en liknande bakgrund. Men när Abdis kompis Bashir ombeds att langa åt det lokala gänget dras han allt djupare in den kriminella världen runt omkring honom. Bashir får snabbt problem och Abdi tvingas hjälpa honom. Men samtidigt råkar han avslöja gängets gömställe för ett rivaliserande nätverk. En i gänget dödas och Abdi får skulden. I den upprörda stämningen efter skjutningen får Abdi uppdraget att hämnas ...

Vi ber eleverna att sätta sig in i att filmen handlar om en lillebror för att få dem att reflektera runt strukturer i samhället. Varför blir det så här? Vad behöver förändras för att barn inte ska drabbas som Abdi?

I år provar vi ett nytt upplägg. Under några veckor under höstterminens början visas filmen varje måndag. I samma vecka kommer filmpedagog Jim ut och träffar era elever och bearbetar filmen. Genom detta nya upplägg ska ingen klass behöva vänta för länge på att få träffa Jim.

Vi vill också uppmärksamma er på kopplingarna till Lgr22 som vi har tagit fram. Ni är experter på läroplanen och era ämnen men vi ger tips på hur filmupplevelsen kan kopplas till ert arbete i skolan.

Regissören Peter Pontiki har ordet
 Bullets är ett projekt som sprungit ur mina egna erfarenheter som lärarvikarie i Järvaområdet utanför Stockholm. När jag började arbeta där var det ett relativt segregerat område, men inte i närheten av vad det skulle vara tio år senare. Runt 2017 eskalerade vapenvåldet i en oroväckande takt, och jag fick kontakt med lärare och socialsekreterare som jag kände sedan tidigare. Jag började intervjua dem för vad jag då trodde var en dokumentär, men insåg snart att för att gestalta den historia jag hade i huvudet var projektet tvunget att vara en spelfilm, särskilt efter att jag bestämde mig för att berätta historien från en 12-årig pojkes synvinkel. I slutändan bygger Bullets mycket på research, men jag tror också att vi genom den fiktionaliserade berättelsen kommer åt en djupare och en mer nyanserad bild man inte möter i medierna: om hur det är att växa upp i en miljö som inte låter dig förbli barn och där vuxenvärldens brister ständigt tvingar nya generationer in i ett liv i utanförskap.


Viktig information inför arrangemanget

  • Boka buss i god tid.  
  • Ta del av våra tips som ligger på arrangemangssidan 
  • Notera tid och plats för ert biobesök.  
  • Notera att det inte är tillåtet att ha med dryck eller godis.  
  • Informera samtliga berörda kollegor om ert besök.
  • Nya regler för toalettbesök! Elever får bara gå på toa enskilt och en lärare följer med och har koden till toan. Detta för att minska risken att eleverna går på toa ”i halvklass”.
  • Ingen dryck, godis eller snacks är tillåtet. Bions kiosk kommer att vara stängd.
  • Förbered eleverna utifrån tips som finns i lärarhandledningen. Se gärna trailern tillsammans, berätta om vad ni ska se för typ av film (drama) och om du har möjlighet berätta kort om handlingen.  
  • Fundera på hur ni kan förstärka elevernas upplevelse i er verksamhet utifrån era strategier för framgångsrik undervisning. Att delta i Kulturnyckelns arrangemang är en viktig del av skolans kompensatoriska uppdrag kring kultur.