Här får eleverna ett efterarbete till föreställningen Ja skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå. Andreas Dahl är dramapedagogen som har lång erfarenhet av att arbeta med elever i samband med föreställningsbesök och förra läsåret var han ute och träffade årskurs 9 inför deras föreställningsbesök på Romeo och Julia. Nu är det årskurs 7 som får möjlighet att bearbeta föreställningen tillsammans med Andreas.
Med utgångspunkt i föreställningen får eleverna reflektera tillsammans och genom olika dramaövningar bearbeta föreställningens stora tema, källkritik. Passet är ett utmärkt sätt för eleverna att bearbeta sin föreställningsupplevelse kopplat till den samtid de lever i och de får möjlighet att reflektera på ett lekfullt och roligt sätt. Genom att erbjuda en introduktion till föreställningen vill vi öka elevernas möjligheter att ta till sig föreställningens innehåll och budskap samt öka deras möjligheter att reflektera kring skillnader och likheter med samtiden. För skolan blir introduktionen och föreställningsbesöket en möjlighet att arbeta med skönlitterärt betydelsefulla författare och deras verk samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
I läroplanen för svenska kan man koppla passet till ämnets syfte där eleven ska ”stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.”
Viktig information inför bokning
Arrangemanget är 60 minuter långt. När du gör en bokning så skickas en bokningsförfrågan. Du kommer sedan att få en tid manuellt tilldelad och därefter skickas en bokningsbekräftelse till din mailadress. Detta kan ta lite tid, förvänta dig din bekräftelse först efter den 2 september. Din bekräftelse kommer att vara uppdaterad (ändrad) med datum och tid - läs den noga. Vid frågor - kontakta erna.bolin@kristianstad.se .
Uppdatering 6/9! Alla som har bokat in sig har fått en tid tilldelad. Se er bokningsbekräftelse i mejlen.
Viktig information inför arrangemanget
- Dramapedagog Anderas Dahl kommer kontakta ansvarig lärare inför besöket för att informera om hur eleverna och lokalen ska förberedas.
- Tänk på att dramapedagogen är en extern besökare som inte hittar på er skola eller känner era elever. Var noga med att någon möter upp och visar till rätta. Se till att någon lärare finns med i klassrummet hela passet. Det är ni som har huvudansvaret för eleverna. Detta är extra viktigt i händelse av ut- eller inrymning då dramapedagogen inte känner till era rutiner.
- Om pedagogen befinner sig på er skola hela dagen, bjud gärna på kaffe och informera om möjligheter att få eller köpa lunch.
- Notera datum och tid för när dramapedagogen besöker er skola. Informera samtliga berörda kollegor. Om tillfället har glömts bort blir det en dålig dag för såväl elever, lärare och berörd kulturpedagog.
- Informera vårdnadshavarna genom till exempel nyhetsbrev.
- Förbered eleverna på att de får besök av en dramapedagog.
- Fundera på hur ni kan förstärka elevernas upplevelse i er verksamhet utifrån era strategier för framgångsrik undervisning. Att delta i Kulturnyckelns arrangemang är en viktig del av skolans kompensatoriska uppdrag kring kultur.